Vi måste anpassa hur vårt budskap framförs efter mottagarens arbetsminnesnivå. Verkar det som om mottagaren inte tar in informationen, så måste vi sakta ner, lägga in fler pauser och stödja men bilder. Det berättar logopeden Hanne Uddling i veckans blogg. 2019-03-04 Hanne Uddling Transkription av filmen: – Du kan sluta läsa nu.Den 14-åriga flickan på […]
Låt arbetsminne styra presentation
Luftig formgivning lockar fler läsare
Texter ska se luftiga ut, menar journalisten Ylva Bjelle. Annars är det många som inte ens orkar börja läsa. Så pass viktig är formgivning. – Hej Ylva, Vad är det viktigaste när man ska skriva tillgängligt, frågar grannen när vi gör sällskap efter lämningen på barnens skola? Jag funderar en kort stund, för att ackumulera […]
Avstavade ord är inget bra
Annika gillar inte avstavningar när hon läser. Hon tycker heller inte om punktlistor, vilket många andra deltagare i projektet har gjort. Bilder däremot gillar hon, som förtydligar. Men hon tycker också att bilder är bra vägvisare. För mig är avstavade ord inget bra. Oavsett vilken typ av avstavningar det är, så rör de till det […]
Ögonrörelsekamera krävdes för att hitta rätt testare
Afasi uppstår efter en hjärnskada. Det innebär att variationen inom gruppen är stor. Det finns personer som läser obehindrat men även de som inte läser alls. Den ögonrörelsekamera som användes i projektet hjälpte oss att identifiera personer som läser självständigt men med stor möda. I pilottesterna för projektet använde vi ögonrörelsekamera. Det gav en aha-upplevelse. […]
Lära sig att läsa eller läsa för att lära
Läsning är komplicerat. För de många som har svårigheter kan det se väldigt olika ut. En del har svårt med avkodning, andra med förståelse. För några är båda svåra. Problem med koncentration kan vara en orsak till lässvårigheter, men också en följd av dem. Tidigare präglades hela ämnet ”läs- och skrivsvårigheter” mest av diskussioner om […]
Att skapa en tidning med speciella krav
När tidningen Unik förnyades valde vi att göra två fristående delar och satsa på lättläst. Men våra läsare har unika behov. Därför ser vi ibland mera till respekten för läsaren än till att texten är lättläst. När jag för ett drygt år sedan blev erbjuden jobbet som chefredaktör för FUB:s medlemstidning Unik var det inte […]
Bara läsaren vet vad som är lättläst
Av erfarenhet vet jag att lättläst inte har ett facit – en och samma text är inte lättläst för alla. Projektet har också visat att alla läsare kan ha helt olika krav på en del av texten. Därför väljer jag att följa rådet att vara misstänksam mot mina ord. Ibland skickar folk texter till oss […]
Värdet av exakta fakta
Ibland får jag lägga ner mycket tid på att förstå vad ett möte eller evenemang innebär och hur jag ska hitta dit. Det kan undvikas med tydlig och enkel information. Det är viktigt att tid och plats anges tydligt i en inbjudan. Och att det framgår vad som förväntas av mig som deltagare. Ska jag […]
Jag har fått en ny syn på vad text är
Hans Lindblad har dyslexi. Han är medlem i Dyslexiförbundet och har varit med i projektet Begriplig text i ett par år nu. Här berättar han om sin syn på språket och projektet. Jag har fått en helt ny syn på vad text är. Både hur myndigheters texter ser ut och vad som skulle kunna bli mycket […]
Vad innebär det att vara en god läsare?
Vad är egentligen läskunnighet och läsförmåga? Vad innebär det att vara en god läsare? Är det samma sak i dag som det var för femtio eller tjugo år sedan? Nej, troligen inte. Men exakt vad det innebär är svårt att få någon samlad bild av. Därför behövs mer kunskap om hur vi läser och förstår […]