Luftig formgivning lockar fler läsare

Bilden föreställer Ylva Bjelle. Hon har mörk hår som går nedanför axlarna och glasögon. Hon är klädd i svart kavaj. Runt halsen har hon ett band med en namnbricka.

Texter ska se luftiga ut, menar journalisten Ylva Bjelle. Annars är det många som inte ens orkar börja läsa. Så pass viktig är formgivning.

– Hej Ylva, Vad är det viktigaste när man ska skriva tillgängligt, frågar grannen när vi gör sällskap efter lämningen på barnens skola? Jag funderar en kort stund, för att ackumulera alla års arbete med tillgänglig information till ett svar:
– Det viktigaste är luft, säger jag. Det ska se luftigt och lätt ut att läsa, annars finns det många som inte ens orkar börja läsa dina ord, hur väl du än formulerat dig med subjekt och predikat.
– Så den grafiska formgivningen är så pass viktig, funderar grannen?
Jo, så är det. Om du vill locka svårflirtade läsare att avsätta tid och kraft för en text, så måste den se aptitlig ut. (Om personen inte har ett djupt specialintresse av en viss fråga förstås.)

Grannen lyssnar ibland på nyheter i Sveriges Radios program Klartext och tänker att det måste vara svårt att förklara allvarliga saker på ett enkelt sätt?
– Det finns knep, säger jag. Du kanske behöver säga landet Sudan eller kommunen Orsa, för att förtydliga innehållet. Eller EU-partiet Junilistan, för att markera att det inte rör sig om ett grannland till Afghanistan eller Turkmenistan.

Tipsen kommer från min onlinekurs ”Bli en lättläst politiker” som jag tog fram åt Studieförbundet Vuxenskolan inför valet 2018. Knepen är fortfarande aktuella, för vem vill inte nå fler läsare, eller locka fler att läsa just dina texter?

Vi ses!

Text: Ylva Bjelle, statsvetare och journalist

Fler tips om hur du skriver så att fler vill läsa hittar du på Bjelle Medias hemsida:

http://www.bjellemedia.se/index.php/lattlast-top-menu

Dela texten: