Blogginlägget handlar om hur poetisk lättläst text kan se ut – det är korta rader och avskalad text. Men om man ser till innehållet finns det skillnader skriver 8 Sidors Bengt Fredriksson.
– När den lättlästa sajten 8 Sidor
berättar om partiernas politik
blir det som små vackra poem.
Kunde inte all politik vara så?
Så skrev en man på Twitter strax före valet.
Jag känner honom inte.
Men kanske var han trött på allt politiskt malande.
Tal utan slut och en massa ord
som ibland inte betyder något
eller i värsta fall döljer sanningen.
Då kan det vara en lättnad
att hamna på en lättläst sajt om politik.
Mannen återger ett stycke
ur Centerpartiets program.
– Vi vill att folk får välja
mellan många olika skolor,
förskolor och annat.
Då tror vi att kvaliteten blir bättre
och att köerna blir kortare.
Var och en kan själv välja
det som passar bäst.
Jag vet inte om jag skulle kalla Centerns politik för poesi.
Men jag kan förstå vad han menar.
Människor säger ofta att lättläst text ser ut som poesi.
Texter med korta rader och avskalad text.
Men det är en skillnad mot poesi.
En viktig skillnad.
I poesi ska du läsa mellan raderna.
Texten ska tolkas, vi ska associera och göra bilder i huvudet.
I lättlästa texter ska du inte läsa mellan raderna.
Du ska läsa på raderna.
Det är det som står där som är det viktiga.
Ingen ska behöva leta efter dolda budskap
eller någon underliggande betydelse.
Och om det finns en undertext så ska det aldrig
vara nödvändigt att tolka den för att förstå texten och budskapet.
Det är därför lättlästa texter ibland blir så avslöjande.
Folk som inte vet vad de vill säga,
de som vill blanda bort korten blir avslöjade.
I en lättläst text är det svårt att gömma sig bakom en massa ord.
Bara orden som behövs ska finnas med.
Kanske det är befriande att läsa om just politik på lätt svenska.
När persondatorerna var nya pratade många
om WYSIWYG eller What you see is what you get.
Det handlade om de datorerna som var så moderna
att det man såg på skärmen var samma sak som det som kom ut ur skrivaren.
WYSIWYG kan man säga om lättläst också,
om det inte vore så svårt att skriva, förstå och uttala.
Men det är det saken handlar om. Du får det som står där.
Så visst kan lättläst se ut och låta som poesi.
Men skenet bedrar.
Text: Bengt Fredriksson, chefredaktör 8 Sidor